X
تبلیغات
گلر -
تاريخ : سه شنبه بیست و ششم اردیبهشت 1391 | 11:24 | نویسنده : مسعود افشاری

              هجوم اعراب به فوتبال اروپا     

            از بادیه نشینی تا پیراهن بارسلونا

سالهاست که بحث اسپانسری در ورزش ایران تبدیل به چرخه ناقص شده و هیچگاه معنای درستی برای درآمدزایی از ناحیه اسپانسرینگ از سوی مدیران باشگاه های فوتبال ایران تعریف نشده تا این باشگاه ها بتوانند از این طریق درصدی ازهزینه های خود در طول سال را جبران کنند. در فوتبال دنیا وقتی یک شرکت برای اسپانسرینگ یک تیم وارد عمل می شود  بیشتر به دنبال یک تجارت واقعی و استفاده از این موقعیت مناسب است اما در ایران این موضوع هیچ شباهتی به تجارت ندارد و حتی فاصله زیادی هم با استانداردهای روز دنیا دارد. تبلیغات بر روی پیراهن یکی از اصلی ترین منابع درآمد زایی برای باشگاه های دنیاست ولی در ایران این مساله فقط به تک بازی ها محدود می شود و باشگاه های بزرگ فوتبال ایران فقط برای بازی هایی که به صورت مستقیم پخش می شود اقدام به عقد قرارداد با اسپانسرها می کنند و این در حالیست که این مبلغ برای تیمهایی پرطرفداری مثل پرسپولیس و استقلال در نهایت به مبلغ پنجاه میلیون تومان برای یک بازی می رسد که اگر در یک سال به صورت خوش بینانه برای یک تیم چهل بازی در نظر بگیریم شاید فقط پنج بازی قابلیت جذب اسپانسر گران قیمت را داشته باشند اما خبری که مدتی قبل از جانب باشگاه رئال مادرید منتشر شد و به خاطر هیاهوی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا کمتر به ان توجه شد بحث قراداد شرکت هواپیمایی امارات با باشگاه رئال مادرید بود که بر طبق آن این شرکت اماراتی سالانه مبلغی در حدود 22 میلیون یورو برای اسپانسرینگ پیراهن قهرمان این فصل لالیگا پرداخت می کند. این توافق یکی از پرهزینه‌ترین قراردادهای اسپانسری لباس در دنیای فوتبال خواهد بود و بندهایی دارد که بر اساس آن 3 میلیون یورو در فصل نیز می‌تواند به این مبلغ اضافه شود. گرچه این قرارداد تاکنون به صورت رسمی امضا نشده، اما روزنامه مارکا گزارش داده که باشگاه رئال مادرید به توافق در خصوص این قرارداد که از جولای 2013 اجرایی خواهد شد، نزدیک شده‌ است. هواپیمایی امارات در سال 2011 قراردادی 5 ساله به ارزش 5 میلیون یورو در سال به عنوان یکی از حامیان رئال مادرید امضا کرده بود.به هر حال انعقاد این قرارداد، رئال را در رده سوم پرهزینه‌ترین قرارداد‌های حامیان مالی لباس در دنیای فوتبال قرار خواهد داد. قرارداد 5 ساله اف‌سی بارسلونا با بنیاد قطر به ارزش 30 میلیون یورو در سال و قرارداد 4 ساله منچستریونایتد با Aon به ارزش 20 میلیون پوند (24 میلیون یورو) در سال در رده‌های اول و دوم قرار دارد.

کشورهای عربی حاشیه خلیج همیشه فارس در سالهای گذشته همیشه به ولخرجی معروف بوده اند و ستاره های فوتبال جهان در دوران نزدیک به بازنشستگی راهی این کشورها می شوند تا با استفاده از این پولهای بادآورده و یامفت اعراب روزهای پایانی فوتبالشان را سپری کنند. اما اعراب بعد از گرفتن میزبانی جام جهانی 2022 این بار چشم به پیراهن تیمهای بزرگ دنیا دوخته اند تا شاید از این طریق ضعف فنی فوتبالی  خودشان را جبران کرده باشند. خودنمایی آرم کشورهای عربی بر روی پیراهن دو باشگاه بارسلون و رئال مادرید از سال اینده آنها را معروف تر از قبل خواهد کرد تا شاید بیابانگردهای سابق تبدیل به میلیاردهای فوتبال جهان شوند. آن هم بارسلونی که سالها بود با تبلیغ نهاد یونیسف به صورت رایگان سعی در کمک به این نهاد خیرخواهانه در سطح جهان داشت ولی پولهای بی حساب و کتاب اعراب در کنار بحران اقتصادی فراگیر در اروپا سرانجام آبی و اناری پوشان را وادار کرد تا تبلیغات روی پیراهن را به اعراب وگذار کنند که شاید در حالت بدبینانه می توان گفت این اسپانسر برای شاگردان گواردیولا نحسی به همراه داشت و این تیم هر دو جام معتبر لیگ قهرمانان اروپا و لالیگا را از دست داد البته این تنها راه نفوذ اعراب حاشیه خلیج همیشه فارس به فوتبال دنیا نبوده و حتی خرید باشگاه های متوسط فوتبال دنیا و خرج کردن پولهای کلان در بین آنها تبدیل به یک چشم و هم چشمی شده است. از منچستر سیتی انگلستان گرفته تا مالاگای اسپانیا و پاری سن ژرمن فرانسه تنها نمونه ای از باشگاه های مطرح دنیاست که یک مالک عرب مولتی میلیاردر را در راس کار دارد و جالب اینجاست که این مالکان با دادن پیشنهادهای اغوا کننده به فوتبالیست های مطرح دنیا به نوعی قیمت بازار نقل انتقالات را هم بالا می برند. حتی باشگاه بزرگی مثل آرسنال بعد از نقل مکان از هایبوری به ورزشگاه جدیدش  در سال 2006 با قرادادی 15 ساله به مبلغ یکصد میلیون پوند توانست یک سوم از هزینه ساخت ورزشگاه جدیدش را جبران کند و از آن طرف نام این ورزشگاه را به نام هواپیمایی امارات تغییر داد تا اعراب بادیه نشین تصور کنند برای چند سال هم که شده می توانند در بورس اخبار فوتبال جهان قرار گیرند. به هرحال این دست اتفاقات باز هم تکرار خواهد شد و باشگاه های بزرگ اروپایی که ممکن است به ورشکستگی هم نزدیک شوند با نشان دادن چراغ سبز به این پولهای حاصل از چاه های نفت شخصی هم خودشان را از ورشکستگی نجات می دهند و هم فرصت را برای کسانی ایجاد می کنند که از لحاظ فوتبالی حرف زیادی برای گفتن ندارند و تنها افتخارشان این است که شاید نام شرکتشان بر سینه لیونل مسی و کریستین رونالدو حک شود از این راه عقده گشایی کنند



  • دانلود فیلم
  • دانلود نرم افزار
  • قالب وبلاگ